InaDance – Thema zondag Bronbeek – Arnhem

Tijdens de themazondag 20 maart j.l. “Vrouwen in Nederlands-Indië” verzorgden Febrina en Amina Tanoewidjaja van InaDance 2 optredens.

InaDance - Tari Kaca kaca

InaDance – Tari Kaca kaca

De eerste dans was getiteld Tari Kaca Kaca.
In deze vlotte moderne dans zijn de basiselementen van de Jaipongan-dans zoals de elegante, strakke, dynamische en krachtige bewegingen te zien. De jaipongan of jaipong is in de jaren zeventig van de vorige eeuw gecreëerd door Gugum Gimbira uit Bandung. Het is een traditionele dans voor de bewoners van Sunda, gebaseerd op de klassieke Ketuk tilu-muziek en verfijnde Pencak silat-bewegingen. De jaipongan is een tijd verboden geweest maar tegenwoordig is deze dansstijl niet meer uit de Indonesische cultuur en samenleving weg te denken. Dat illustreert tevens dat de jaipongan gewonnen heeft en dat de vrouwen die deze dansstijl zijn blijven dansen doorzettingsvermogen hebben.

 

InaDance - Tari Piring vs Bajidor Kahot

InaDance – Tari Piring vs Bajidor Kahot

Tweede dans is een medley van de Javaanse dans Bajidor Kahot en de Sumatraanse dans Tari Piring. In deze dans is de SundanesejJaipongan gemengd met Balinese dansvormen en muziekstijl. De muziek is gecomponeerd door de Bandungse gamelangroep Samba Sunda. Deze moderne dans is tegenwoordig zeer populair bij de bewoners van Sunda en wordt gedanst met een grote waaier.
Tari Piring: piring betekent in het Indonesisch bord. Deze dans wordt zo genoemd omdat de danseressen dansen met borden. De Tari Piring komt oorspronkelijk uit West-Sumatra. Deze dans wordt vaak gedanst na het oogsten van bijvoorbeeld rijst.

Bronbeek 2

Tari Piring – Sumatra

Bronbeek 3

InaDance – Tari Piring – Sumatra

Bronbeek 6

Bronbeek – Thema zondag – Vrouwen in Nederlands Indië.

Er waren lezingen over Nederlandse vrouwen die activiteiten ontplooiden voor de Indo-Europese vrouw en voor Indonesische vrouwen die zich hebben ingezet voor de Indonesische vrouw.

De eerste spreekster was Elsbeth Locher-Scholten, historica en jarenlang docent geschiedenis van het kolonialisme en de dekolonisatie. Haar lezing ging over de Nederlandse Cor Razoux Schulz-Metzer (1898-1992), de oprichtster en presidente in de Indo-Europeesch Verbond–Vrouwenorganisatie (IEV-VO). Ook haar andere activiteiten en werkzaamheden kwam aan bod. Nazaten van de familie Razoux Schulz waren deze dag aanwezig.
Ellen van Os, beeldend kunstenaar met als specialisatie textiel, sprak over haar overgrootmoeder de Nederlandse Elise Bijleveld-van Hoevell (1880-1945) die het met veel doorzettingsvermogen en vooral vindingrijkheid lukte tijdens de Koloniale Tentoonstelling in Semarang (1914) het Paviljoen ‘De Vrouw’ te realiseren. Vele Nederlandse en Indo-Europese vrouwen wisten hun weg naar dit paviljoen te vinden voor de tentoonstelling, lezingen en kennismaking met elkaar.
Na het Indisch buffet vroeg Adrienne Zuiderweg aandacht voor Rohana Kudus (1884-1972). Deze West-Sumatraanse vrouw, ook wel de ‘Minangkabause Kartini’ genaamd, heeft via onderwijs en journalistiek veel bereikt voor de emancipatie van de West-Sumatraanse en Indonesische vrouw. Haar vielen postuum persprijzen te beurt evenals de prestigieuze nationale onderscheiding de Bintang Jasa Utama (2008).
Dineke Stam, historica en tentoonstellingsmaker, nam ons mee op haar Kartini-reis die zij in 2012 met een aantal Indische vrouwen heeft gemaakt. Raden Adjeng Kartini (1879-1904) neemt tot op heden een belangrijke plaats in het Indonesisch onderwijs in.
Dit 10e seizoen van de themazondagen werd besloten met twee optredens van InaDance.

Bron: Indisch erfgoed.
Foto’s : Jan Mossink.